Ahad, 22 November 2009

Penerangan OSCC beri pengetahuan kepada masyarakat


















Oleh Sharifah Norhayati Syed Omar


Kempen kesedaran One Stop Crisis Centre (OSCC) telah di adakan di Dewan Seri Kundang , Kampung Melayu Seri Kundang di Rawang telah diadakan untuk memberi kesedaran dan pengetahuan kepada masyarakat tentang isu keganasan rumahtangga.

Program ini adalah anjuran Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Wanita, Kebajikan, Kebudayaan, Sains, Teknologi dan Inovasi Kerajaan Negeri Selangor.


Wirda Selayang sebuah Badan Bukan Kerajaan (NGO) telah diamanahkan untuk menjalankan dan mengendalikan kempen tersebut.


Turut hadir dalam majlis itu ialah Exco Kerajaan Negeri Selangor, Rodziah Ismail, Ahli Parlimen Selayang, William Leong Jee Keen, Ahli Majlis Perbandaran Selayang, Abdul Rahim Wahab, Pengarah Wirda Selangor, Endok Sempo, dan Pengarah Wirda Selayang, Datin Aminah Md Yasin.


Majlis ini telah dirasmikan oleh Abdul Rahim dan perasmian penutup oleh Rodziah.


Program ini menampilkan penceramah bebas Zawiyah Mohd Amin, empat peserta forum yang mewakili pelbagai agensi iaitu Dr Aina Wahida dari Hospital Selayang, Inspektor Rashidah dari Ibu pejabat Polis Daerah Gombak, Musa Awang seorang peguam cara dan Saiful Nizir dari Jabatan Kebajikan Masyarakat


Persembahan Multimedia OSCC, peraduan melukis dan mewarna untuk kanak-kanak bawah 12 tahun turut diadakan.


OSCC telah ditubuhkan sejak 1997 namun masih ramai orang awam yang tidak mengetahui kewujudan pusat ini dalam memberi perkhidmatan kepada orang ramai.


Dalam agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) Fasa 1, diperkasakan semula program OSCC dimana kempen kesedaran dilaksanakan

dalam bentuk jaringan dengan NGO


Ia bertujuan memberi kesedaran dan maklumat apakah tindakan yang perlu diambil oleh masyarakat dalam menangani isu keganasan rumahtangga, cabul, liwat dan dera.


Menurut Abdul Rahim, beliau mengucapkan tahniah kepada Kerajaan negeri dan Wirda kerana mengambil tanggungjawab sosial untuk memberi penerangan kepada rakyat.


"Jika kita berkata syurga adalah bawah tapak kaki ibu tetapi sekarang ini, wanitalah yang paling banyak kena tapak kaki lelaki.


"Dengan adanya OSCC diharap wanita

dapat pergi ke tempat yang betul untuk memnta pertolongan jika menghadapi masalah seperti ini," katanya.


Aminah pula berkata Kempen Kesedaran OSCC ini adalah maklumat untuk masyarakat dan pemimpin bagi membendung gejala keganasan rumah tangga, seksual dan dera.


Beliau juga berharap pemimpin masyarakat memainkan peranan mereka dalam mendidik masyarakat terhadap perlunya kempen ini terus dijalankan.


OSCC ini perlu dibicarakan oleh orang-ramai dan pemimpin mesti mensosialisasikan (memasyarakatkan) OSCC supaya wanita mengetahui hak-hak mereka kata Rodziah.


"Kita tegas untuk menangkap pelaku (keganasan, seksual dan dera) yang durjana.


"OSCC akan sentiasa menjaga maruah mangsa dan mangsa tidak perlu takut untuk membuat laporan polis kerana undang-undang dan akta yang ada di negara ini sentiasa melindungi mereka," ujarnya lagi.


Beliau berharap program ini bukan sahaja di laksanakan di peringkat Dun tetapi juga di peringkat taman-taman perumahan dan kampung oleh pemimpin-pemimpin masyarakat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan