Ahad, 30 Ogos 2009

Wirda Selangor anjur Majlis Berbuka Puasa Bersama Anak-anak Yatim









Oleh Sharifah Norhayati Syed Omar

SEMPENA  Ramadhan ini sebagai tanda perihatin terhadap anak-anak yang kurang bernasib baik Wirda Selangor telah mengadakan majlis berbuka bersama anak-anak yatim yang diadakan di Pusat Khidmat Parlimen Gombak di Taman Melawati.

Majlis itu turut disertai oleh exco kebajikan hal ehwal wanita negeri Selangor, Rodziah Ismail, Adun Hulu Kelang, Saari Sungib, Pengarah Wirda Selangor, Ir Hajah Endut Sampo, Pengarah Wirda Gombak, Faridah Abdul Karim, Presiden Persatuan Khidmat dan Sosial Rakyat (Perkhisor), Jafrein Mohamad, wakil Jemaah Islah Malaysia (JIM) dan wakil Amal Nisa'. 

Kira-kira 200 orang telah hadir dalam majlis yang berlangsung dalam suasana meriah dan ceria.

Rodziah dan Saari yang mewakili kerajaan negeri Selangor telah menyampaikan sumbangan wang tunai RM50.oo kepada setiap anak yatim manakala Wirda Selangor memberikan goody bags yang berisi kurma, tuala mandi, sabun, air kotak, coklat, biskut, gula-gula, keropok, sebuah buku "pelajar cemerlang" dan majalah. 

Seramai 87 orang anak-anak yatim dari Rumah Anak-Anak Yatim As-Shakur, Rawang dan anak-anak yatim dari sekitar Parlimen Gombak menerima sumbangan yang telah disampaikan oleh Rodziah Ismail dan Saari Sungib.

Majlis ini juga mengadakan solat fardhu dan solat Tarawikh secara berjemaah.

Rodziah berpesan kepada hadirin supaya  insaf dan menjadi insan yang bertimbang rasa.

Beliau juga menyeru supaya sentiasa mengingati golongan yang kurang bernasib baik dalam menjalani ibadah puasa.

"Kita menahan lapar dan dahaga hanya ketika berpuasa Ramadhan tetapi terdapat umat Islam seluruh dunia seperti di Afghanistan, Palestin dan negara miskin lain yang terpaksa berlapar dan dahaga sepanjang masa akibat perang atau ekonomi yang tidak stabil.
"Berlainan dengan umat Islam di negara ini yang dapat menjalani ibadah puasa dalam keadaan selesa dan dapat menikmati hidangan yang lazat yang boleh didapati di bazar Ramadhan, hotel atau restoran," katanya.

Beliau juga meminta supaya rakyat bersyukur atas segala nikmat yang telah dikurniakan kepada mereka.

"Kita mesti bersyukur atas nikmat yang telah dikurniakan Allah kepada kita dengan menjadikan Ramadhan sebagai bulan melatih diri menjadi orang yang sentiasa membantu saudara seagama dengan penuh kasih sayang dan bertanggungjawab," katanya lagi.

Beliau menambah semua exco kerajaan negeri Selangor sentiasa turun padang berjumpa dengan rakyat untuk mengetahui masalah yang dihadapi oleh rakyat.

"Semua exco akan turun padang untuk berjumpa dengan rakyat bagi mengenalpasti masalah rakyat dan akan berusaha menyelesaikan masalah mereka, " ujarnya lagi..

Beliau juga mengucapkan syabas dan terima kasih kepada Wirda dan Perkhisor kerana mengambil tanggungjawab mengadakan program keagamaan dan kemasyarakatan seperti ini.

Katanya lagi, kerajaan negeri sentiasa memberi sokongan terhadap program kemasyarakatan yang dianjurkan oleh badan-badan bukan kerajaan dan badan kebajikan. 

Menurut Faridah pula  program kemasyarakatan yang diadakan ini bukan berhenti setakat itu sahaja. 
"Beberapa program amal lain telah dirancang untuk membantu orang-orang yang kurang bernasib baik dan kerja amal ini akan berterusan," katanya.

Faridah juga menjemput semua ahli Wirda yang berdaftar untuk hadir dalam semua majlis anjuran Wirda di samping mengalu-alukan golongan hawa yang  berminat untuk menjadi ahli baru Wirda.

Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada Perkhisor yang banyak membantu dalam menjayakan program ini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan